Adevărul despre legume, fructe și CEREALE integrale. Dacă sunt atât de sănătoase, CARE mai e rolul nutriționiștilor?

radiodcnews Team | Dată: 13 mai, 18:31 | Categorie: Lifestyle
Foto: Pexels @Karolina Grabowska
Foto: Pexels @Karolina Grabowska

Toată lumea știe că trebuie să mănânce fructe, legume și cereale integrale. Atunci de ce ar cheltui Institutul Național de Sănătate din SUA 150 de milioane de dolari pentru a răspunde la întrebări precum "Ce și când ar trebui să mâncăm?" și "Cum putem îmbunătăți utilizarea alimentelor ca medicament?".

Răspunsul ar putea fi nutriția de precizie, care urmărește să înțeleagă ce efecte au asupra sănătății interacțiunile complexe dintre genetică, microbiomul nostru (bacteriile care trăiesc în intestinul nostru), dieta noastră și nivelul de activitate fizică, precum și alte caracteristici sociale și comportamentale.

Aceasta înseamnă că fiecare persoană ar putea avea propriul set unic de cerințe nutriționale.

Cum este posibil acest lucru? CNN a întrebat trei experți care efectuează cercetări în domeniul nutriției de precizie: Dr. Frank Hu, profesor de nutriție și epidemiologie și președinte al Departamentului de nutriție la Harvard T.H. Chan School of Public Health, Martha Field și Angela Poole, ambele profesoare asistente în cadrul diviziei de științe nutriționale de la Colegiul de Ecologie Umană al Universității Cornell.

CNN: Prin ce se deosebește nutriția de precizie de sfaturile nutriționale actuale?

Dr. Frank Hu: Ideea nutriției de precizie este de a avea alimentele potrivite, în cantitatea potrivită, pentru persoana potrivită. În loc să ofere recomandări alimentare generale pentru toată lumea, această abordare de precizie adaptează recomandările nutriționale la caracteristicile individuale, inclusiv la fondul genetic, microbiomul, factorii sociali și de mediu și multe altele. Acest lucru poate contribui la obținerea unor rezultate mai bune în materie de sănătate.

CNN: De ce nu există o rețetă unică pentru toți atunci când vine vorba despre ceea ce ar trebui să mâncăm?

Hu: Nu toată lumea răspunde la aceeași dietă în același mod. De exemplu, având în vedere aceeași dietă de slăbire, unii oameni pot pierde foarte mult în greutate; alții pot lua în greutate. Un studiu recent din JAMA a repartizat aleatoriu câteva sute de persoane supraponderale la o dietă sănătoasă cu conținut scăzut de carbohidrați sau cu conținut scăzut de grăsimi. După un an, a existat o pierdere în greutate aproape identică pentru cele două grupuri, dar a existat o variație uriașă între indivizii din fiecare grup - unii au pierdut 20 de kilograme. Alții s-au îngrășat cu 5 kg.

Martha Field: Indivizii au răspunsuri unice la dietă, iar "reglajul fin" al nutriției de precizie constă în înțelegerea acestor răspunsuri. Aceasta înseamnă să înțelegem interacțiunile dintre genetică, diferențele individuale în metabolism și răspunsurile la exerciții fizice.

CNN: Cum ne hrănim acum pe baza principiilor nutriției de precizie?

Hu: Există câteva exemple de diete personalizate pentru gestionarea bolilor, cum ar fi o dietă fără gluten pentru gestionarea bolii celiace, sau o dietă fără lactoză dacă aveți intoleranță la lactoză. Pentru persoanele cu o afecțiune cunoscută sub numele de PKU (fenilcetonurie), acestea ar trebui să aibă o dietă fără fenilalanină. Este o afecțiune rară, dar un exemplu clasic al modului în care genele tale pot influența ce tip de diete ar trebui să consumi.

Angela Poole: Dacă aș avea în familie antecedente de colesterol ridicat, diabet sau cancer de colon, mi-aș crește aportul de fibre alimentare, consumând o mulțime de surse diferite, inclusiv o varietate de legume.

Câmp: Dacă aveți tensiune arterială ridicată, ar trebui să fiți mai atenți la consumul de sodiu. Oricine are o problemă de malabsorbție ar putea avea nevoie de un nivel mai ridicat de micronutrienți, cum ar fi vitaminele B și unele minerale.

CNN: Există cercetări care arată că oamenii metabolizează cafeaua în mod diferit. Care sunt implicațiile aici?

Hu: Unii oameni poartă gene care metabolizează rapid cafeina; alții poartă gene lente. Dacă sunteți purtător de genotipuri rapide (metabolizatoare), puteți bea multă cafea cu cofeină, deoarece cofeina este descompusă rapid. Dacă sunteți un metabolizator lent, deveniți agitat și s-ar putea să nu puteți dormi dacă beți cafea după-amiaza. În acest caz, puteți bea cafea decofeinizată și puteți obține în continuare beneficiile polifenolilor din cafea, care sunt asociați cu scăderea riscului de boli de inimă și diabet, fără efectele cofeinei.

CNN: Cât de important e rolul pe care-l joacă genele noastre individuale în riscul de îmbolnăvire? Și poate comportamentul nostru să ne atenueze riscul de boală?

Hu: Sănătatea noastră este afectată atât de gene, cât și de diete, care interacționează în mod constant între ele, deoarece anumiți factori alimentari pot activa sau dezactiva unele gene legate de boli. Am publicat cercetări care arată că reducerea consumului de băuturi zaharoase poate compensa efectele negative ale genelor obezității. Aceasta este o veste foarte bună. Genele noastre nu sunt destinul nostru.

Alt domeniu al nutriției de precizie este măsurarea metaboliților din sânge sau urină - molecule mici produse în timpul descompunerii și ingerării alimentelor. De exemplu, o concentrație mai mare de aminoacizi cu lanț ramificat (BCAA) prezice puternic riscul viitor de diabet și de boli cardiovasculare. Nivelurile de BCAA din sânge depind de regimul alimentar, de genele și de microbiomul intestinal al indivizilor. Am constatat că o alimentație sănătoasă (de tip mediteranean) poate atenua efectele nocive ale BCAA asupra bolilor cardiovasculare. Așadar, măsurarea BCAA în sânge poate ajuta la evaluarea riscului de a dezvolta diabet și boli cardiovasculare și la încurajarea unor schimbări alimentare care pot reduce riscul de boli cronice pe parcurs.

Domeniu: Efectele de mediu pot fi uneori de aceeași magnitudine cu efectele genetice în ceea ce privește riscul de îmbolnăvire.

CNN: Microbiomul nostru individual poate fi capabil să dicteze ce tip de dietă ar trebui să consumăm. Ne puteți vorbi despre această cercetare emergentă? Și ce părere aveți despre testele de microbiom?

Poole: Cercetările au arătat că, la unele persoane, glicemia lor va crește mai mult dacă mănâncă banane decât dacă mănâncă prăjituri, iar acest lucru a fost asociat cu compoziția microbiomului. Oamenii de știință au folosit datele microbiomului pentru a construi algoritmi care pot prezice răspunsul la glucoză al unui individ, iar acesta este un progres major. Dar asta nu este o scuză pentru mine să înghit fursecuri în loc de banane. De asemenea, dacă algoritmul sugerează să mănânc pâine albă în loc de pâine integrală din cauza răspunsului glicemiei, nu aș mânca pâine albă tot timpul.

În momentul de față, nu sunt pregătit să cheltuiesc o mulțime de bani pentru a vedea ce se află în microbiomul meu intestinal ... iar microbiomul se schimbă în timp.

Hu: Testele pentru microbiom nu sunt ieftine, iar promisiunea că acest test poate ajuta la dezvoltarea unui plan de masă personalizat care poate îmbunătăți glicemia și colesterolul din sânge ... în acest moment, datele nu sunt concludente.

CNN: Cum vor arăta sfaturile nutriționale peste 10 ani?

Poole: Cred că vei primi o listă de cumpărături personalizată pe o aplicație - alimente pe care vrei să le cumperi și alimente pe care vrei să le eviți, pe baza răspunsurilor tale la glicemie, la alimente, a nivelului tău de activitate fizică și multe altele.

Hu: Vom avea mai mulți și mai buni biomarkeri și teste nutrigenomice și microbiomice mai accesibile și mai precise, precum și algoritmi computerizați mai buni care să prezică răspunsul dumneavoastră la consumul de alimente.

Dar aceste tehnologii nu pot înlocui principiile generale de nutriție, cum ar fi limitarea sodiului și a zahărului adăugat și consumul mai multor alimente vegetale sănătoase. În câțiva ani, este posibil să puteți obține un răspuns mai util de la Alexa dacă o întrebați ce ar trebui să mâncați - dar, la fel ca alte răspunsuri de la Alexa, va trebui să le luați cu un grăunte de sare.

Articole similare



Cele mai noi articole



Trend - Top citite