Astronomii au aflat ce se întâmplă cu planetele aflate prea aproape de stelele lor

Autorul articolului: Liana Ganea |
| Categorie: Lifestyle
Foto: Freepik *imagine cu rol ilustrativ

S-a descoperit că stelele emană atât de multă căldură încât planetele din apropiere pot să fiarbă, la propriu.

Sondajul masiv Kepler a descoperit o comoară de exoplanete. Dar în toată această bogăție cercetătorii au găsit trei anomalii: ceea ce păreau a fi inele de praf în jurul stelelor unde ar trebui să fie planete. Erau planete stâncoase în curs de a fi distruse. O echipă de astronomi a găsit o modalitate de a folosi aceste locuri haotice pentru a înțelege unele dintre cele mai misterioase și greu de detectat planete din Univers.

În prezent, cunoaștem aproximativ 5.000 de exoplanete în galaxie. Acestea reprezintă doar o mică parte din cele aproximativ 1 trilion de lumi din Calea Lactee. Dar, chiar dacă am avansat destul de mult, avem dificultăți excepționale în a găsi o anumită clasă de exoplanete: cele mici, stâncoase. Tehnicile noastre se bazează pe tranzitul planetelor.

Atunci când o exoplanetă trece prin fața stelei, aceasta provoacă o mică scădere a luminozității, dar dacă planeta este prea mică, schimbarea de luminozitate nu este suficient de mare pentru a fi detectată, astfel încât planetele mici, de mărimea Pământului sau mai mici, rămân ascunse pentru noi.

Recent, o echipă de cercetători a subliniat că unele anomalii din datele Kepler ar putea fi o binecuvântare deghizată. Printre datele returnate de Kepler se numără inele de praf și resturi în jurul unei stele. Cercetătorii anteriori ajunseseră la concluzia că acestea sunt planete stâncoase aflate în proces de ștergere. Sunt lumi care s-au apropiat prea mult de steaua mamă, iar căldura acelei stele le fierbe de vii.