Alternativele pe bază de plante la carne ar putea fi mai sănătoase, sugerează cercetările recente

Autorul articolului: Mihai Preda |
Data publicării:
| Categorie: Știri
Foto: Pexels
Foto: Pexels

Dezbaterea de lungă durată între vegetarieni și consumatorii de carne privind dacă alternativele pe bază de plante sunt realmente mai sănătoase continuă, chiar dacă acestea sunt prelucrate.

Conform unui studiu recent publicat în Journal of Cardiology din Canada, alternativele vegetale la carne, deși adesea înalt procesate, prezintă un profil nutrițional favorabil sănătății inimii. Produsele analizate, care includ surse de proteine cum ar fi glutenul vital de grâu (seitan), proteina din soia, cea din mazăre și micoproteina, precum și surse de grăsimi precum uleiul de cocos, uleiul de măsline și uleiul vegetal, au arătat rezultate promițătoare, scrie Yahoo Life.

Cu toate acestea, aceste alternative vegetale prezintă un conținut ridicat de sodiu, dar studiile relevante din perioada 1970-2023 indică faptul că acestea nu cresc tensiunea arterială așa cum s-ar aștepta de la alimentele bogate în sare, și chiar au îmbunătățit nivelurile de colesterol în cadrul unor teste controlate aleatoriu. Este important de menționat însă că cercetările privind impactul acestor produse asupra riscului de infarct sau accident vascular cerebral sunt limitate.

Opiniile experților sunt împărțite

Dr. Misagh Karimi, oncolog la City of Hope Orange County din Irvine, California, explică pentru Yahoo Life că „cărțile pe bază de plante tind să fie mai bune pentru noi decât carnea, dar asta nu înseamnă neapărat că sunt sănătoase”. El subliniază conținutul ridicat de sodiu al acestor alimente, care ar putea depăși limita recomandată de 2,300 mg pe zi pentru majoritatea adulților. Pe lângă faptul că aceasta nu a fost asociată în studiu cu hipertensiunea arterială, un aport excesiv de sodiu poate, de asemenea, să crească riscul bolilor de inimă și al accidentelor vasculare cerebrale.

Michelle Routhenstein, dieteticiană înregistrată, îi spune tot Yahoo Life că, deși alternativele pe bază de plante la carne pot ajuta la reducerea consumului de carne roșie, „trebuie să examinăm detaliile a ceea ce conține exact produsul”. Ea menționează că unele alternative la carne pe bază de plante, cum ar fi tempehul, tofu sau produsele pe bază de fasole, pot fi sărace în grăsimi saturate și minim procesate, oferind în același timp „proprietăți protejatoare pentru inimă, cum ar fi fibrele, acidul folic, izoflavonele, vitamina K, potasiul și magneziul”.

Recomandările pentru un regim alimentar sănătos

Studiile arată constant că alimentele integrale (cum ar fi legumele, fructele, nucile și leguminoasele) sunt excelente pentru sănătatea inimii și sunt componente majore ale dietei mediteraneene, apreciată de cardiologi, care se bazează de asemenea în mare măsură pe pește și fructe de mare. Deși substituenții pe bază de plante pentru carne pot fi mai buni decât, să spunem, pepperoni, elemente precum fasolea, semințele și leguminoasele sunt surse bogate în proteine care pot susține sănătatea generală.

Articole similare



Cele mai noi articole



Trend - Top citite


DC Media Group Audience


pixel